Αξιολόγηση στο μάθημα της Χημείας μέσω της εφαρμογής Socrative

Την Πέμπτη 9 Μαΐου 2019, οι μαθητές της Θετικής Κατεύθυνσης της Γ? Λυκείου του Προτύπου ΓΕΛ Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, αξιολογήθηκαν εφ? όλης της ύλης της Χημείας στην οποία πρόκειται να εξεταστούν στις Πανελλήνιες, μέσω της εφαρμογής Socrative, με την επιμέλεια του κ. Χρ. Μακεδόνα.

Το Socrative δίνει τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να δημιουργούν διαδικτυακά τεστ για τους μαθητές τους και να παρακολουθούν τις απαντήσεις τους σε πραγματικό χρόνο. Ο καθηγητής χρησιμοποιεί την εφαρμογή Socrative Teacher, ενώ οι μαθητές τη Socrative Student.

Η διαδικασία έλαβε χώρα στην Αίθουσα Εκδηλώσεων του σχολείου και διήρκεσε τρεις ώρες. Οι μαθητές ήρθαν προετοιμασμένοι, έχοντας εγκαταστήσει τη σχετική εφαρμογή είτε στα κινητά τους τηλέφωνα είτε σε tablets, επομένως η είσοδός τους στο «δωμάτιο» (room) της εφαρμογής, όπου είχε αναρτηθεί το διαγώνισμα, ήταν εφικτή με τη σύνδεσή τους στο ασύρματο δίκτυο του σχολείου και με τη χρήση ενός κωδικού (αριθμού ταυτότητας) που αντιστοιχούσε στο συγκεκριμένο room. Κατά κύριο λόγο, οι ερωτήσεις που κλήθηκαν να απαντήσουν οι μαθητές ήταν πολλαπλής επιλογής και ένα μεγάλο ποσοστό αυτών αποτελούσαν παλαιότερα θέματα Πανελληνίων Εξετάσεων, ή ακόμα και Διαγωνισμών Χημείας. Πριν την απάντηση των ερωτήσεων καθεμίας διδακτικής ενότητας, γινόταν μια σύντομη ανακεφαλαίωση της θεωρίας της σε παρουσίαση Power Point, μέσω προβολέα που ήταν εγκατεστημένος στην αίθουσα. Στην ίδια παρουσίαση εμφανίζονταν και οι ερωτήσεις που επρόκειτο να αντιμετωπίσουν οι μαθητές στο τεστ, και κατόπιν έγκρισης του καθηγητή, οι μαθητές επέλεγαν τις σωστές κατά την κρίση τους απαντήσεις στις συσκευές τους. Ο καθηγητής είχε πρόσβαση στις απαντήσεις των μαθητών ακριβώς τη στιγμή που δίνονταν αυτές (ανώνυμα), και στο τέλος η εφαρμογή έδινε το ποσοστό των παιδιών που είχαν δώσει σωστές και λανθασμένες απαντήσεις. Έπειτα, μετά από συζήτηση πάνω στον τρόπο με τον οποίο έπρεπε να σκεφτούν οι μαθητές για να απαντήσουν, αποκαλυπτόταν η σωστή επιλογή και διατυπώνονταν απορίες.

Μολονότι υπάρχει πάντα ο κίνδυνος της απόσπασης της προσοχής των μαθητών από την παρουσία των κινητών τους τηλεφώνων, παρατηρήθηκε ότι συμμετείχαν όλοι και εκδήλωσαν ενδιαφέρον για την καινοτόμο αυτή μέθοδο αξιολόγησης. Άλλωστε, ευνοϊκή φάνηκε να είναι και η ανωνυμία των απαντήσεων, καθώς οι μαθητές είχαν τη δυνατότητα να διαπιστώσουν τι έχουν κατανοήσει από την ύλη και τι όχι, εάν χρειάζεται να καλύψουν κάποια κενά ή να κάνουν περισσότερες επαναλήψεις σε ορισμένα κεφάλαια, χωρίς να έχουν το άγχος της βαθμολογίας.

Το να χρησιμοποιούνται τα «εργαλεία» μιας ψηφιακής πλατφόρμας όπως το Socrative ανοίγει νέους ορίζοντες στη μάθηση. Η εκπαιδευτική διαδικασία γίνεται αποδοτικότερη και περισσότερο ενδιαφέρουσα και ενισχύεται η επιθυμία για παρακολούθηση των μαθημάτων. Ολοένα και περισσότεροι εκπαιδευτικοί υποστηρίζουν τη νέα αυτή μέθοδο, καθώς οι καινοτόμες διδακτικές πρωτοβουλίες που εμπνέουν την πρόοδο αποτελούν το ζητούμενο στη σύγχρονη σχολική πραγματικότητα.