Δειγματική διδασκαλία σε φοιτητές στο μάθημα των Θρησκευτικών

Την Τετάρτη 26 Απριλίου 2023 στα πλαίσια του μαθήματος των θρησκευτικών, επισκέφτηκε το σχολείο μας ομάδα 30 φοιτητών/τριών του Τμήματος Θεολογίας της Θεολογικής Σχολής του Ε.Κ.Π.Α. και παρακολούθησε μία 2ωρη δειγματική διδασκαλία υπό την ευθύνη του θεολόγου κ. Σωτηρίου Κόλλια. Η διδασκαλία πραγματοποιήθηκε στην ενότητα: «Η συγχώρεση ως υπέρβαση στον χριστιανισμό» της Β΄ Λυκείου και παρουσιάστηκε σύμφωνα με τις νέες παιδαγωγικές μεθόδους της βιωματικής μάθησης των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών στα θρησκευτικά, ακολουθώντας τα τέσσερα βασικά στάδια της διδασκαλίας:

Αφού οι μαθητές χωρίστηκαν σε 6 ομάδες κάθισαν στις θέσεις που είχαν εξ αρχής οριστεί από τον εκπαιδευτικό.

  1. Βιώνοντας: Ο Καθηγητής πραγματοποίησε τη δραστηριότητα «Κουτί εξερεύνησης» δίδοντας έτσι στους μαθητές τη δυνατότητα να υποθέσουν σε ποιον ανήκει το κουτί και κατ? επέκταση να ανακαλύψουν το θέμα της ενότητας μέσω της διερευνητικής και βιωματικής μεθόδου διδασκαλίας.
  2. Νοηματοδοτώντας: Προβλήθηκε στον πίνακα του προτζέκτορα φωτογραφία όπου οι μαθητές κλήθηκαν μέσω της δραστηριότητας «Έντεχνος συλλογισμός» (Artful thinking) να εικάσουν, να αναρωτηθούν και να διατυπώσουν σκέψεις και γνώμες σχετικά με το θέμα της εικόνας.

  1. Αναλύοντας: Στο κεντρικό στάδιο της διδασκαλίας, ο εκπαιδευτικός μοίρασε στις ομάδες 6 διαφορετικά κείμενα όπου οι μαθητές κλήθηκαν μέσω της ομαδοσυνεργατικής διαδικασίας να απαντήσουν στο φύλλο αξιολόγησης που συνόδευε το κείμενο. Αφού τους δόθηκε χρόνος για να προετοιμαστούν, όρισαν έναν εκπρόσωπο της ομάδας για να απαντήσει στα ερωτήματα και να τα θέσει υπόψιν της ολομέλειας.

 

  1. Εφαρμόζοντας: Στο τελικό στάδιο της βιωματικής διδασκαλίας, οι μαθητές κλήθηκαν από τον εκπαιδευτικό να σηκωθούν όρθιοι και να σχηματίσουν έναν κύκλο πραγματοποιώντας τη δραστηριότητα «Ανίχνευση σκέψης». Ακολουθώντας τις οδηγίες του εκπαιδευτικού κινήθηκαν προς τις κατευθύνσεις που τους όριζε κάθε φορά με απώτερο σκοπό να αισθανθούν πλέον σε προσωπικό επίπεδο το κεντρικό μήνυμα της ενότητας και να λάβουν υπεύθυνη θέση απέναντί του εκφράζοντας τις δικές τους πεποιθήσεις και απόψεις.

Στην τελευταία δραστηριότητα με τίτλο «Επιστολές» οι μαθητές κλήθηκαν ομαδοσυνεργατικά να γράψουν ένα μικρό κείμενο το οποίο να εκφράζει τα συναισθήματά τους για το υπό εξέταση θέμα και να το τοποθετήσουν στο «Κουτί εξερεύνησης» για να δοθεί εν τέλει στον κάτοχό του.

 

Μετά το πέρας της 2ωρης διδασκαλίας και αφού αποχώρησαν οι μαθητές, ο εκπαιδευτικός εξήγησε και ανέλυσε τα τέσσερα στάδια της διδασκαλίας του, αναφέρθηκε στα «Προσδοκώμενα Μαθησιακά Αποτελέσματα» που είχε θέσει εξ αρχής να πετύχει, ενημέρωσε τους φοιτητές για τις νέες μεθόδους παιδαγωγικής προσέγγισης του μαθήματος των θρησκευτικών σύμφωνα με τη φιλοσοφία των Νέων Προγραμμάτων Σπουδών και δέχτηκε πληθώρα ερωτήσεων σχετικά με τις ενδιαφέρουσες βιωματικές δραστηριότητες που πραγματοποίησε με τους μαθητές του σχολείου μας.