Παρέμβαση στη Β? Λυκείου από το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων ΗΛΙΟΣ των δήμων Νέας Σμύρνης και Αγ. Δημητρίου

Το διάστημα 10-22 Νοεμβρίου 2022, υλοποιήθηκε η παρέμβαση «Ο Δρόμος προς την Αυτονομία» σε μαθητές και μαθήτριες της Β? τάξης του Πρότυπου Λυκείου Ευαγγελικής Σχολής Σμύρνης, από τα στελέχη του Κέντρου Πρόληψης «ΗΛΙΟΣ»:

Καραπατάκη Νάντια , Ψυχολόγος ? Ψυχοθεραπεύτρια , Επιστημονικό Στέλεχος Πρόληψης και Ζαραφωνίτου Μαρία, Κοινωνική Λειτουργός , Επιστημονικό Στέλεχος Πρόληψης ΕΣΠΑ.

Το Κέντρο Πρόληψης των Εξαρτήσεων και Προαγωγής της Ψυχοκοινωνικής Υγείας «ΗΛΙΟΣ», ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 2006 ως αστική μη κερδοσκοπική εταιρεία, από τις τοπικές αυτοδιοικήσεις των Δήμων Νέας Σμύρνης και Αγίου Δημητρίου, σε συνεργασία με τον Οργανισμό κατά των Ναρκωτικών (ΟΚΑΝΑ). Στελεχώνεται από επαγγελματίες ψυχικής υγείας, εκπαιδευμένους σε ζητήματα εξαρτήσεων, πρόληψης και προαγωγής της ψυχοκοινωνικής υγείας, παρέχει δωρεάν τις υπηρεσίες του στους δημότες της Νέας Σμύρνης και του Αγίου Δημητρίου, οι οποίες συνίστανται στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση προληπτικών δράσεων στην τοπική κοινότητα με στόχο την προαγωγή της ψυχοκοινωνικής υγείας του πληθυσμού.

Στα πλαίσια των παρεμβάσεων που απευθύνονται σε μαθητές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, το Κέντρο Πρόληψης «ΗΛΙΟΣ» έχει σχεδιάσει μία παρέμβαση για μαθητές Λυκείου με τίτλο «Ο Δρόμος προς την Αυτονομία», που υλοποιείται τα τελευταία χρόνια με τη συμμετοχή μαθητών των Λυκείων των δήμων Ν. Σμύρνης και Αγ. Δημητρίου. Η παρέμβαση έχει ως στόχο να διευκολύνει τους μαθητές να θέσουν ερωτήματα και να αναζητήσουν απαντήσεις σε ζητήματα που σχετίζονται με τη μετάβαση από την εφηβική ηλικία στην ενηλικίωση. Η μετάβαση από την εφηβεία στην ενηλικίωση είναι μία κρίσιμη φάση ζωής. Ο νέος καλείται σταδιακά να εγκαταλείψει την ασφάλεια της οικογένειας και να δοκιμάσει τον εαυτό του σε νέους ρόλους. Η αλλαγή αυτή συνοδεύεται από αισθήματα άγχους, ανασφάλειας και απογοήτευσης.

Λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη των νέων να μοιραστούν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους και να λάβουν ενθάρρυνση και υποστήριξη, σχεδιάσαμε τη συγκεκριμένη παρέμβαση που δίνει την ευκαιρία στους συμμετέχοντες να επεξεργαστούν, μέσα από βιωματικές διαδικασίες, ζητήματα όπως την έννοια της αυτονόμησης, την εικόνα του εαυτού, τα συναισθήματα, τη διαχείριση του άγχους.

Πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάρκειας 3 δίωρων συναντήσεων ανά τμήμα όπου μέσα από βιωματικές ασκήσεις και ομαδική αλληλεπίδραση, αναδεικνύονται προβληματισμοί και ανησυχίες που αντιμετωπίζουν οι έφηβοι και δίνεται χώρος και χρόνος συζήτησης και επεξεργασίας αυτών.

Η συνεργασία με τους μαθητές και τις μαθήτριες υπήρξε για εμάς ιδιαίτερα ικανοποιητική και ευχάριστη και μας επέτρεψε να «αφουγκραστούμε», ως ένα βαθμό, τον παλμό της εφηβικής πορείας προς την αυτονομία και την ενηλικίωση. Οι έφηβοι «μίλησαν» κυρίως μέσα από τη ζωγραφική σε συμβολικό επίπεδο. Οι δημιουργίες τους υπήρξαν ιδιαίτερα ευφάνταστες και κατέδειξαν η καθεμία με διαφορετικό τρόπο, πώς αντιλαμβάνονται την πορεία τους προς την αυτονομία, πώς την νοηματοδοτούν, τι κρατούν και τι αφήνουν από τον έφηβο εαυτό τους, πώς οραματίζονται το μέλλον τους ως ενήλικες.

Ενδεικτικά:

Μια ομάδα αναπαρέστησε το «μεγαλώνω» με μια χιονόμπαλα που κατρακυλά σε μια πλαγιά. Στην καθοδική της πορεία η χιονόμπαλα μαζεύει χιόνι όπως ο έφηβος, αποκτά εμπειρίες και γνώσεις στην πορεία του προς την ενηλικίωση και όλο μεγαλώνει και κυλά πιο γρήγορα, μέχρι που φτάνει σε ένα σημείο ( ενηλικίωση ? πληρότητα), όπου παραμένει για λίγο σταθερή πριν αρχίσει σιγά σιγά να λιώνει και να πεθαίνει.

Μια άλλη ομάδα παρομοίασε το «μεγαλώνω» με ένα παιδί που μεγαλώνει μαζί με ένα δέντρο. Όπως το δέντρο στην πορεία της ανάπτυξής του αποκτά ρίζες έτσι και το παιδί αποκτά εμπειρίες ζωής. Όπως το δέντρο αποκτά καρπούς ως αποτέλεσμα διαδικασιών εσωτερικών, αλλά και εξωτερικών έτσι και το παιδί «κατακτά κύπελο» (κερδίζει τη ζωή, επιτυγχάνει στόχους) αλλάζοντας όμως στην πορεία και εμφάνιση και νούμερο φανέλας (αλλαγή προσωπικότητας και ρόλων στη ζωή).

Ευχαριστούμε θερμά τον Διευθυντή κο Φανίδη Χ. και τον σύλλογο των εκπαιδευτικών για την άψογη συνεργασία και την ζεστή φιλοξενία στον χώρο του σχολείου.

Κυρίως όμως θα θέλαμε να ευχαριστήσουμε μέσα από την καρδιά μας τους μαθητές της Β΄Λυκείου για την εμπιστοσύνη που μας έδειξαν και μοιράστηκαν μεταξύ τους και μαζί μας τις ανησυχίες τους και τους προβληματισμούς τους για τη ζωή και το μέλλον τους.

Καλή δύναμη και καλή συνέχεια σε όλους

Με εκτίμηση

Νάντια Καραπατάκη

Μαρία Ζαραφωνίτου